Az immáron három évtizedes múltra visszatekintő német HAUS ARAFNA számomra az egyik legszimpatikusabb momentum a power noise-industrial színtéren belül. Tetszik például, hogy sok pályatársukkal ellentétben nem szórják tele a színteret töméntelen mennyiségű kiadvánnyal, habár azért szerintem összességében a kevésbé érdekes ikerzenekar, a NOVEMBER NÖVELET már kicsit árnyalja a képet, de annyi baj legyen. Harminc év alatt tudomásom szerint a HAUS ARAFNA eddig 14 hivatalos kiadványt indított útjára, ami a kislemezektől kezdve az albumokig, koncertfelvételekig mindent egy csokorba fűz, a zenekar tagjai saját kiadót üzemeltetnek, miközben nem törnek kétes hírnévvel járó babérokra, egyszerűen csak teszik a dolgukat, ahogy kell, "csendben", elegáns módon, mégis határozottan. A zenéjük sem az egysíkú, öncélú és ostobán őrületbe kergető power noise, amivel Dunát lehetne rekeszteni, a műfajtól idegen módon esetükben nem ritkák a jó értelemben vett hagyományos dalszerkezetek, a tagok énekelni sem restek, igaz persze mindez effekthegyek tömkelegén át szól mindig, de kétségkívül kijelenthető, a HAUS ARAFNA zenél és nem csak idegbeteg módon rángatózik az elképzelt potmétereken. Ékes példája ennek többek között az Asche album Sieh Mich Nicht An [Wenn Ich Dich Berühre] tétele, ami az egyik személyes kedvencem a duótól. Zajos, csontig hatoló, mégis szépen felépített, jól kivehető szerkezettel. Összegezve tehát, le a kalappal a német duó eddig életútja előtt és mérhetetlen bizalommal viseltetek irántuk a jövőt illetően is.
Az aktuális The Spring Heals kislemez ugyan inkább a karcos oldalt helyezi előtérbe, de egy cseppet sem bánom, igazi adrenalinbomba az itt felvonultatott két dal, a power noise legszebb hagyományait helyezve előtérbe. Karcosan sisteregve peregnek a percek, dermesztő, a zajtengeren át is ostorcsapásokként húsba vágó vokállal koronázva meg, zenei kakofóniát teremtve, amely távolról sem hangzavar, inkább mérnöki pontossággal megalkotott, kíméletlen atrocitás a hallójáratok ellen. Paradox módon mindez véleményem szerint határozottan élvezhető, de legalábbis a sztenderd, dögunalom zajzenék tengeréből határozottan kimagaslik. Csupán néhány perc delejes zűrzavar a The Spring Heals, de így is rendkívül meggyőző, számomra a színtéren belül egyértelműen az idei esztendő egyik legjobbja, fokozottan ajánlom minden érintett számára a kislemez begyűjtését.
Habár a példányszámot véleményem szerint kissé túllőtték (300 fekete és 200 zöld korong), de ki tudja, és ki látja ezt a leginkább, ha nem a Galakthorrö mögött is álló HAUS ARAFNA párosa. Őszinte lelkesedéssel kívánom nekik, hogy kapja meg mihamarabb az "elfogyott" címkét a The Spring Heals.
2025.11.06. 00:00
HAUS ARAFNA - The Spring Heals (Galakthorrö, 2025)
Címkék: lemezkritika
Szólj hozzá!
2025.10.29. 00:00
RAPOON / PAS MUSIQUE - Knowledge Has No Enemies But The Ignorant (Zoharum, 2025)
Címkék: lemezkritika
Már említettem korábban, hogy siheder koromban, az experimental zenei világban történő első kalandozásaim során mennyire beszippantott az ambient-industrial perspektíva, különös tekintettel néhány igazán izgalmas produkcióra. Ebben a körben számomra a RAPOON kiemelten előkelő helyet foglalt el (nagyjából párhuzamban a VIDNA OBMANA társaságában), Robin Storey már korábban a ZOVIET FRANCE tagjaként is mély benyomást gyakorolt rám a zenéjével, komoly elismerést váltva ki belőlem. Később, ahogy telt-múlt az idő, egy kicsit el is távolodtam ettől az iránytól, és konkrétan a RAPOON lemezei is egyre kevésbé értek el hozzám, ugyan rendre nekirugaszkodtam a kiadványoknak, de érezhetően nem nekem készültek ezek a zenék, vagy egyszerűen csupán én vesztettem el az érdeklődésemet. Ettől függetlenül azért még napjainkban is felkapom a fejem egy-egy újabb kiadványának okán, de már inkább csak futólag, érdeklődés szintjén. A több kevesebb elve és szigorú konzekvenciája szerintem a RAPOON-t sem kíméli, a diszkográfia (nem is annyira) enyhe túlzással már szinte követhetetlen, vagy minimum komolyabb erőfeszítést igényel, és azt gondolom, a színvonal is erősen hullámzó, talán érdemesebb lenne erősebben és határozottabban gyomlálni, de laikus szemlélődőként mindez csupán kéretlen okoskodás, mindenki csak a saját fülének higgyen!
Az ismételten a PAS MUSIQUE gárdájával közösen tető alá hozott Knowledge Has No Enemies But The Ignorant (ha nem tévedek, ez már a nyolcadik alkalom, hogy Robin Storey Robert Pepper gárdájával dolgozik együtt) sem lobbantja nálam lángra az egykori rajongást, meghallgattam ugyan a komplett anyagot két alkalommal is, de a második kör inkább már csak a lelkiismeretem megnyugtatására szolgált. Kedvelem a kísérleti zenéket, és ha mindez nem a RAPOON neve alatt (is) fortyogna, akkor talán kevésbé lennék szigorú. Így azonban próbálok túllépni és előszedni a régi CD-ket, azok biztos támaszt jelentenek. A Knowledge Has No Enemies But The Ignorant hangulatos és kellően sokrétű, a struktúrát tekintve a tradíciókat is szem előtt tartja, mégis hallgat a modern idők szavára is a zenei megoldásokat illetően, de nehéz, vagy inkább lehetetlen elvonatkoztatni a hőskorszak csúcsteljesítményeitől. Az én olvasatomban ez a lemez egy katyvasz (sok-sok kísérleti elektronika, lágy, mégis karakteres ütemek, ambient, dub, folk, minden, ami kell, nekem mégsem működik), amit a készítői rendkívül pszichedelikusnak szántak, nyilván így is élték meg a világra jöttét, maga a kiadó is határtalanul ígéretesnek találja, én azonban inkább önismétlésként hallom, de még annak is gyenge, habár több forrásból is olyan hírek érkeznek, miszerint Robin Storey maximálisan élvezi, amit művel, és a mértéktelen elkötelezettsége töretlen a RAPOON iránt.
Az Errant Angels, a Darker By Light, az Easterly 6 or 7, vagy például a Raising Earthly Spirits szerintem időtlen klasszikusok a műfajon belül és azon túl is, de számomra úgy tűnik, hogy a RAPOON története megrogyott és méltatlan már a korai időkhöz, inkább egyfajta kényszeredett önismétlés a frissítés után áhítozva. Erős szavak, de ezért jó blogot írni, mert bármilyen marhaságot leközölhetek, maximum a kutya sem vesz komolyan.
Szólj hozzá!
2025.10.20. 01:00
DER BLUTHARSCH And The Infinite Church Of The Leading Hand / BRADUNG - Der Blutharsch And The Infinite Church Of The Leading Hand / Bradung (New Era Productions, 2025)
Címkék: lemezkritika
Számomra a DER BLUTHARSCH története a 2000-es esztendők elején véget ért, ami utána történt (első körben arculat- majd zenei irányváltás, végül az ATICOTLH periódus), az nálam egészen más lapra tartozik, de Albin döntéseit felesleges megkérdőjelezni, vitatni, esetleg aláásni. A DER BLUTHARSCH az ő gyermeke volt, nem volt nála kompetensebb személy a kérdésben. Persze idővel komplett zenekarrá terebélyesedett a történet, de akkor már nagyon más szelek fújtak, a formáció neve is módosult, ítélje meg magában mindenki, hogy ez mennyire vált hasznára a történetnek. Én magam azt sem tartom jó ötletnek, hogy színpadra álltak Albin nélkül, de az még döbbenetesebb, hogy új kiadványt jelentettek meg, de persze a teljes igazsághoz hozzátartozik, hogy az itt tárgyalt kiadványon még az ő ötletei, illetve ő maga is hallható. Az érzelmek hullámzását azonban próbálom kizárni, így néhány sorban következzen az alábbiakban egy rövid kritika, a messzebbre tekintő következtetéseket vonja le mindenki saját maga!
A korong "A" oldalán hallható The Steep Descent az osztrák csoport dala, amit a BRADUNG egészített ki, számomra egy egyszer hallgatható, nem kimondottan zavaró, de tökéletesen semleges darab, a legcsekélyebb érdeklődést sem váltja ki belőlem, ha nagyon megerőltetem magam, akkor kapaszkodóként maximum a dal második felében elhelyezett merengősebb, elszállt perceket tudom kiemelni, ahol rockzenének nyoma sincs, inkább egy pszichedelikus dallamörvény kerülgeti a hallgatót, kimondottan kellemes módon, ami azonban előtte elhangzik, az részemről tárgytalan, teljes mértékben elmegy mellettem. A "B" oldalon a BRADUNG nevével felcímkézett Krooswijk már sokkal közelebb áll hozzám, sűrű, néhol kaotikus elektronika, némi krautrock elszállás és vissza-visszatérő döngölő alapok keverednek kusza masszává, idővel el is lehet veszíteni a fonalat, de ami sokkal fontosabb, hogy sajnálatos módon szerintem tömény unalomba fullad, már a feléhez közeledve is, ami azért döbbenetes, mert egy bő 14 perces dalról van szó. Szerintem a fele is bőven sok. Ebben a dalban állítólag a kölcsönösség elvét követve az osztrák zenekar végezte el a végső simításokat, de hogy ez pontosan mit jelent és hogy miben nyilvánul meg mindez, arról sajnos fogalmam sincs. Jörg szerint ez egy fontos és hiánypótló kiadvány. Nos, én mindezt nyilván nem vitatom, de ennek ellenére mellettem tökéletesen elment ez a zene és csak remélni tudom, hogy a történet ezzel le is zárul végleg.
A korong eddig mindössze fekete vinylen jelent meg, de tudomásom szerint jelenleg nem is terveznek további verziókat az illetékesek.
Szólj hozzá!
2025.10.10. 01:00
ARKTAU EOS - Dormiveglia (Aural Hypnox, 2023)
Címkék: lemezkritika
A dark ambient nem feltétlenül az én profilom, de ezt millió alkalommal leszögeztem már. Persze akadnak kiváló és kiemelkedő produkciók ezen a fronton is, amik néha maximálisan az ujjuk köré csavarnak, és a zenei univerzumom ezen szegletének az egyik kiemelkedő pontja a finn ARKTAU EOS. A teljesség igénye nélkül, de véletlenül sem igénytelenül a Scorpion Milk vagy az Unworeldes lemezük nálam örök kedvenc, ezzel együtt szinte csaknem a komplett diszkográfiát ide sorolom. A közelmúltban élőben is volt szerencsém látni és hallani őket, nem is okoztak csalódást, ritka érdekes és értékes előadás tanúja lehettem. A Dormiveglia album ugyan már a második évét tapossa és nálam nem is tartozik a szűken vett kedvencek közé, de azért még így is kimagaslik a szürke masszából, és azt gondolom, hogy feltétlenül érdemes említést tenni róla.
A Dormiveglia lényegében nem hordoz magában újdonságot, de igazán magas minőségű experimental ambient muzsika, és megfelelően idomul az eddigi életműhöz, amely 2019 és 2021 között felvételek gyűjteményét tartalmazza, és pompás alkotóeleme az ARKTAU EOS rögös útjának. A csoport igyekszik távol tartani magát minden konkrét vallási doktrínától, de a zenéjük paradox módon mégis maga a testen túli rituálé. Lassan építkező, mélyről feltörő hangok örvénye, nyugtalanító rezgésekkel felvértezve, tökéletes háttér az önkéntes és felemelő elszigetelődéshez. A vertikális dimenziót három különböző birodalomként mutatja be, amelyek az alvilág, a mi világunk, valamint a mennyei és csillagászati birodalom. Az ember egyedülálló szerepe lehet, hogy összeköti a felsőbbrendűt az alsóbbrendűvel, ahogyan azt a hermetikus hagyományok is hangsúlyozzák, de néha úgy érezhető, hogy ezzel inkább a villámhárító szerepét töltik be, különösen abszurd logikai eltévelyedéssel. Az univerzum harmóniát és összhangot fejez ki, az analóg gondolkodás lehetővé teszi, hogy összefüggésbe hozza a tartalmat, a látszólag egymásnak ellentmondó világnézeteket és a valóság térképeit, míg az a tétel, hogy a belső a külső, és a belül lévő a kívül lévő, olyan gordiuszi csomó, amelyet leginkább a hirtelen megvilágosodás pengéje tud elvágni, nem pedig az értelem. Az ARKTAU EOS szerint van élet a születés előtt és a halál után; még biológiai szempontból is visszatérünk az elemekhez a romlás által, vagy a tűz hatására. Néhány álom úgy tűnik, hogy ezeken a drámai átrendeződéseken túlról érkezik, és akár ki is törölheti azokat a határokat, amelyek meghatározzák azt, amit a valós világban magunknak azonosítunk. Nos, mindez több mint különös, hovatovább bizarr, de megfelelően fedi le és mutatja be a Dormiveglia (és összességében a zenekar) hitvallását a zene nyelvén. Néhol kicsit zavaros és követhetetlen, de feltétlenül próbál magába szippantani, a hatása alá vonni, elég csak példaként említeni a Tektite Mantle perceit, ritka delejes erővel bír, felemel és a mélybe tipor, de egyik pont sem végállomás. Mindez annak tükrében érdekes igazán, hogy ez a kivételes zenemű még csak nem is az életmű csúcsa. Aki nem ismeri behatóan a munkásságukat, az sürgősen pótolja a hiányosságait, nem mindennapi utazás részesévé válhat ezáltal.
Az ARKTAU EOS strukturálisan kevésbé harmonizál a vinyl formátummal és technikailag is okozhat nehézségeket ez a társítás, de azért én mégsem bánnám, ha találnának erre megoldást a Dormiveglia esetében, természetesen kompromisszumok nélkül. Addig azonban marad a CD pörgetése.
Szólj hozzá!
2025.10.03. 01:00
V : XII – Lu-Cipher-Sabbatean (Sentient Ruins Laboratories, 2023)
Címkék: lemezkritika
A svéd Daniel Jansson vezette V : XII nem ismeretlen előttem, de be kell vallanom a 2020-ban megjelent Rom, Rune And Ruin - The Odium Disciplina album számomra kevésnek, sőt, unalmasnak bizonyult, annak ellenére, hogy kis túlzással valódi műfaji kavalkád volt, de inkább csak katyvaszként, kevés érdekes megoldással. A második album már igazán komoly felvezetést kapott előzetesen, a kiadó konkrétan az MZ.412 reinkarnációjaként emlegette a korongot, szerintük az elviselhetetlenségig gonosz, fenemód fenevadként tomboló, a skandináv ambient-industrial irányzatnak új teret adó, mestermunka született. Nos, véleményem szerint távolról sincs így, de azért egy ismertetőt feltétlenül megérdemel a Sabbatean album.
36 percig szól a "a fenséges, dekonstruált elektronika nyomorúságos birodalmába, a teljes sötétség és rettegés pokoli dimenziójába" kalauzoló utazás, erőteljesen agresszív zenei megoldások (a metal zenei vonatkozások a zenéből szerencsére teljesen eltűntek) és horzsoló industrial, valamint erősen kifacsart ambient panelek szólnak szakadatlanul, de akad egy hatalmas probléma mindezzel. Szerintem semmilyen izgalmat nem kínál ez a zene, sőt, inkább a viszonylagos rövidsége ellenére is az unalommal harcolva, lassan és nehezen csordogál ez a bő fél óra. Kezdésként a Blood Strategies fenyegető hullámai még sokat ígérnek, egészen hangulatos, ahogyan építkezik a zene, de sajnos hamar el is laposodik, sőt, vakvágányra fut. A továbbiakban is a morcos, rideg ösvények keresése a kiindulási pont, de kicsit olyan, mintha egy duzzogó kisgyerek próbálna gonoszkodni, miközben zenét csihol a számítógépén. A True Unholy ("kiváló" megnevezést kapott a stílszerű fordított keresztségben) szintén ezt az utat követi, de az erő és a lendület itt is hiányzik, a sivalkodó, szanaszét torzított üvöltözés sem segít rajta igazán. A Council Of 13 (ismét egy "pompás" dalcím) során dübörgő és kalapáló dobok azért egészen kellemesek és még némi bólogatásra is késztettek. Összességében háttérzenének megfelel, kicsit küzdve az unalommal, de végig lehet hallgatni, de a Cold Meat örökségének legerősebb pillanatai közé emelni, azért az véleményem szerint egyértelműen erős túlzás. A Sentient Ruins Laboratories szerint az album rituális, szinte liturgikus tempójából komor ünnepélyesség árad, amely az abszolút gonosz forrongó érzését kelti, miközben a mélységes sötét hangulat szélesvásznú pillanatait erőszakos, görcsös kiáltások, hideg, nyers harci ritmusok és testetlen varázsigék támadása szakítja meg. Szerintem ugyan távolról sem (de legalábbis erős túlzásnak, vagy elfogultságnak tartom), de aki kedveli Nordvargr ritmikusabb, emészthetőbb megoldásait, vagy általánosságban a skandináv industrial fenyegető kicsapongásait, az tegyen ezzel a lemezzel egy próbát! Hátha jut vele valamire...
A közönség azonban a hírek szerint mégis egyértelműen vevő rá, kazetta, CD és vinyl verzió is elérhető, de talán jelent némi visszacsatolást, hogy már két éve piacon van, mégis viszonylag könnyen beszerezhető minimális kutakodást követően és normál áron. Állítólag inkább a digitális letöltések terén jeleskedik a formáció, és azért ebből is le lehet vonni bizonyos következtetéseket.
Szólj hozzá!
2025.09.29. 01:00
AIN SOPH – An Die Freude (Live In Vienna, October 13, 2021) (Klanggalerie, 2023)
Címkék: lemezkritika
Az olasz AIN SOPH egy legenda, minden pro és kontra érv mellett és ellenére, ez sziklaszilárdan kijelenthető. Vagy talán éppen ezért (is). Volt egy koncert 2021-ben Bécsben, ahol két baráti társaság fogott össze (AIN SOPH és a DER BLUTHARSCH And The Infinite Church Of The Leading Hand) és a hírek szerint egy pompás hangulatú mulatságot varázsoltak a covid járvány árnyékában is tündöklő bécsi éjszakába. Sajnálatos módon én az eseményen nem voltam jelen, még inkább sajnálatos, hogy azóta Albin már nincs közöttünk, de az AIN SOPH, amint rendezte a sorait a megpróbáltatások közepette is, a piacra dobta az ennek az eseménynek a hozzájuk köthető anyagát, mindenki örömére. Tehát, hurrá!
A felvétel persze nem szól kristálytisztán, de ebben az esetben ez nem is fontos és ismerve a csoport attitűdjét, ez szerintem nem is volt igazán szempont. A kiváló hangulat azonban így is megfelelően átjön, és más talán nem is számít. A program összeállításánál egészen a régmúltig is visszanyúltak (lásd például a Datemi Pace, természetesen szépen átgyúrva, vagy többek között a Tempi Duri / Uomini Perduti páros az örök kedvenc Aurora albumról, több más egyéb arra a periódusra datálható dallal együtt), felbukkan néhány élőben ritkán eljátszott szerzemény is, de természetesen nem maradhatott ki a partiállat sláger Baltikum sem. Az én ízlésemnek tehát igazán kedves ez az összeállítás és habár természetesen egészen más már az AIN SOPH, mint például akár a kilencvenes években és egyébként is, ez a csoport soha nem akart megfelelni semmilyen előzetes elvárásnak, náluk az egyetlen stabil pont a folyamatos átalakulás, a neofolk hőskorában bátran kiálltak egy kocsmarock produkcióval is akár, de a tűz mindig teljes pompájában lángolt, minden járulékos tényező ellenére is, akár tetszett a "szélesebb" publikumnak, akár nem, ez a csoport maga a mágia. Persze erre a korongra is érvényes, hogy egyik-másik megoldást furcsa hallani az eredetiek tükrében, de sebaj, éljen a szabad művészi akarat és persze a vidám alkoholgőz… Ez az élő felvétel egy kiváló múltidézés, bágyadt nosztalgiáról szó sincs.
Szólj hozzá!
2025.09.23. 00:00
SUBKLINIK – Final Remains (Cloister Recordings, 2024)
Címkék: lemezkritika
Kedvelem a kazettán életre hívott megjelenéseket, de érdekes (vagy teljesen érdektelen?) módon ez a terep véleményem szerint kevésbé opció az ambient-industrial világában, természetesen a kivétel erősíti a szabályt, de persze ez lehet, hogy csupán az én rigolyám, és szélesebb körben semmilyen alapja nincs. Sebaj…
A Chad Davis vezette SUBKLINIK a színtéren már jól ismert név, immáron bő két évtizedes életút áll mögötte, gyakran kollaborál és számos különböző művésznéven is alkot, számtalan csoport által. Az itt tárgyalt kazettás megjelenés véleményem szerint szépen illeszkedik az eddigi életműbe, de sajnos ennek ellenére sem váltja meg a világot. Kicsit egysíkú és ötlettelenül zajos, monoton industrial zene ez, talán némi dark ambient folyammal kiegészítve. A témák folyamatosan, a végtelenségig ismételve úsznak egymásra, kevés a meglepetés, vagy az izgalom, hovatovább, részemről konkrétan gyakran unalomba fullad a produkció. Bizonyos helyzetekben és pillanatokban akár hatásosnak is tűnhet ez a mélyről fakadó morajvihar, de az ígéretesebb pillanatok is hamar ellaposodnak és jönnek a már jól ismert panelek. Az anyag közepére kanyarodva, a Korpsessed által érkezik el talán a csúcs, amikor mintha egy mély zongorahúrt csapkodna a művész úr, mindez persze szanaszét effektezve, szenvtelen narrációval kiegészülve. Ezekben a percekben egészen magával ragadó, szinte hipnotikus erejű a produkció, de sajnos ezzel el is lett lőve minden puskapor. Összességében azért nem rossz kísérlet a Final Remains, de én egy ennyire jelentős múlttal bíró előadó esetében, a végtelenített zenei dömping közepette sajnos nem érzem elég erősnek. Azért az elhivatott zajászok gyűjtsék be, ha tehetik, lehet, hogy csak engem nem talált meg magának a Final Remains.
Szólj hozzá!
2025.09.15. 00:00
LEGENDARY PINK DOTS / Matt Howarth – Portals In The Storm (Soleilmoon Recordings, 2025)
Címkék: lemezkritika
Legendás zenészek, fékezhetetlen művészek, akikről felesleges bővebb ismertetőt (felvezetőt) írni, szerintem nincs olyan dp-olvasó, aki nem ismeri őket. Az itt tárgyalt közös munkájuk tökéletes lenyomata eddigi munkásságuknak, hiszen a Portals In The Storm lemezt hallgatva a krautrock felől indulva, az experimental ambient, a folk, a minimal electronic és az industrial zenei ösvényeken át, némi spoken word ábrándozással fűszerezve jutunk el egy pompás világba, ahol minden lehetséges és bármi meg is történhet. Erre a muzsikára valóban érvényes a már millió alkalommal elsütött (egy besötétített szobában, teljes nyugalomban ellazulva, némi füstölővel megbolondítva érdemes hallgatni) tézis, megfelelő körülmények között valóban hihetetlen élményeket generál, egy igazán önfeledt utazás során, amik azért könnyed és önfeledt dervistáncba is átcsaphatnak. A zene szinte körbeöleli a hallgatót, néhol vad, mélybe húzó örvény, a következő pillanatban horzsoló szilajság, ami egy bájosan monoton dallamban válik kezesbáránnyá. Az egész akár egy fortyogó katyvasz is lehetne, paradox módon mégis rendkívül homogén és többek között ezért is nagyon szerethető. A másik fontos tényező, hogy az átkötésekként is értelmezhető zenei ábrándozásokkal párhuzamosan kiemelkedően fogós és meglepően könnyedén befogadható témákat szültek az urak némi abszurd ellentmondással, és mindezt egy pulzálóan fortyogó, szűk 40 percben foglalták keretbe. Semmi meglepetés, „mindössze” az uraktól elvárható minőségi munka, írom ezt annak ellenére is, hogy némi kifacsart, groteszk funk is felbukkan a lemezen, amivel alapvetően a világból ki lehetne üldözni, itt azonban mégis működik.
Matt Howarth előszeretettel kollaborál (az egyik személyes kedvencem ebből az impozáns sorból a legendás Conrad Schnitzlerrel közösen alkotott Moon Mummy), és a LEGENDARY PINK DOTS sem riad vissza attól, ha össze kell dolgoznia másokkal, és ez feltétlenül a hasznukra is válik, az egyébként sem szűk mezsgyén táncoló zenei repertoárjuk ezáltal is tovább szélesedik és nem mellesleg a dicsőségükre is válik, amihez a legendás Soleilmoon Recordings kifogástalan hátteret biztosít.
Szólj hozzá!
2025.09.05. 23:00
BJ Nilsen / John Olson / Sigtryggur Berg Sigmarsson – Game Beuys (Radical Documents, 2025)
Címkék: lemezkritika
Zajzene a régi sulis, karcos, harsány, idegtépő formában egy csodálatos, nemzetközi (amerikai, izlandi és svéd alkotókkal) összefogás által. Már csak nagyon ritkán hallgatok efféle zenéket, de a tágabb értelemben vett zsáneren belül nálam kitartóan továbbra is a hazai HIDEG RONCS és a német MAEROR TRI az etalon erről a vonalról, habár ők azért szerintem inkább az experimental-industrial-ambient hősei, míg a Game Beuys az abstract noise tengerén evez merészen, kitartóan, érdekes módon ennek kapcsán például több alkalommal is a BOURBONESE QUALK harmonikusabb megoldásai derengtek fel a füleim előtt, némi képzavarral persze. Mindhárom művész régi motoros már a színtéren (dacára a viszonylag ifjú koruknak), egyívású elszánt zajvészek ők (ezt a fogalmat ebben a pillanatban alkottam a „zaj” és a „művész” szavak szerelemgyermekeként), akik, dacolva minden nehézséggel, trendekkel, elvárásokkal, egyszerűen csak teszik a dolgukat, és ez nekem igazán tetszik. Persze, ez a zene nem a mindennapok zenéje, és nyilván én is csak ritkán fogom levenni a polcról, de csipetnyi szentimentalizmussal fűszerezve kellemes elidőzni az efféle törekvéseknél, mert az industrial zenei kultúra ugyan manapság már egy hömpölygően, mégis kicsapongóan eklektikus terep, de a múlt század második felében lefektetett alapok a mai napig is szilárd talajt képeznek. A Game Beuys a hősök nyomában jár, tökéletes elhivatottsággal, esztétikával és műgonddal, ez egy rendkívül érdekesen megfogalmazott és formába öntött tisztelgés, önálló elképzeléseknek sincs híján, talán pont ezért is fogott meg engem annyira. A tradíció ösvényén járva, a mai kor hangján szólalnak meg ezek a nehezen emészthető darabok, váratlan, de annál értékesebb és kellemesebb meglepetést eredményezve, nem túlzás pompásnak nevezni, a néhol nem kicsit zavaros és elsőre nehezen emészthető struktúra ellenére is. Mindössze 125 példányban jelent meg, rendkívül szép csomagolásban kazettán, de azt hiszem nem is indokolt a nagyobb példányszám, ami természetesen szomorú kicsit, de annál nagyobb dicsőség a birtoklása.
Szólj hozzá!
2025.08.28. 10:00
AWEN – This World And Its Spirits (Folkworld, 2024)
Címkék: lemezkritika
A tengerentúli Dallas városában székelő AWEN a két évtizeden is túlra mutató munkásságával ugyan messze nem ismeretlen a „neofolk és társai” berkeiben (de véleményem szerint nem is elsővonalas alakulat), ennek egyik ékes bizonyítéka, hogy igen aktívak a megjelenések terén, ügyesen társított és időzített együttműködések is jellemzik őket a saját anyagaik mellett, közös anyagok többek között a LUFTWAFFE, az ET NIHIL, a SONNE HAGAL csoportokkal, de dolgoztak már együtt olyan művészekkel és előadókkal is, mint Boyd Rice vagy King Dude. Így egyértelműen kijelenthető, hogy megfelelő aktivitással teszik tehát a dolgukat, de az USA területéről származó „igazán nagy nevek” (BLOOD AXIS, CHANGES stb.) közé véleményem szerint soha nem sikerült maradéktalanul felzárkózniuk, de talán helyesebb kijelenteni úgy, hogy maradtak az undergroundon belüli underground élvonalában, lényegében egy rendkívül szűk, de annál markánsabb célközönség koncentrált látószögében. Színpadi munkák terén is szorgosnak mondhatóak, különösen a hazájukban, de esetenként Európába is átruccantak már, én pedig abban a szerencsében részesültem 2015-ben, hogy Lipcsében, a Runes & Men fesztivál keretein belül meg is csodálhattam őket. Kiváló és lehengerlő, megkapó módon teátrális előadás volt, de ismételni sajnos azóta sem tudtam. Azon az eseményen egy tökéletesen felépített és megfogalmazott koncertnek lehettek szem- és fültanúi az egybegyűltek, egészen kivételes energiák összpontosultak a csoport esszenciájaként a színpadi műsoruk által. Itt azonban el is érkeztem az AWEN kapcsán felmerülő kizárólagos kételyemhez, ugyanis soha egyetlen rögzített anyagukkal sem voltak képesek akár csak megközelíteni is azt a mágiát, amit azon az estén produkáltak. Nyilván dőreség összevetni egy színpadi akciót egy hanghordozóval, de részemről az AWEN esetében annyira éles a kontraszt, hogy nehezemre esik elvonatkoztatni tőle. Félreértés ne essék, az AWEN kiadványai igazán erőteljes megnyilvánulások, de a fent említett lipcsei támadás annyira elvarázsolt, hogy minden mást csak mögé sorolhatok velük kapcsolatban.
A This World And Its Spirits album egy gyűjteményes anyagnak is felfogható, hiszen bizonyos témái korábban is felbukkantak már az AWEN repertoárjában koncerteken, illetve rögzített formában is, de mindenképpen speciálisnak mondható többek között olyan szempontból is, hogy ugyan az AWEN erőteljesen Erin Powell személyében összpontosul, de feltétlenül és előszeretettel dolgozik segítőtársak körében (kiemelten a házastárs, Katrin személyében), az itt tárgyalt korongon azonban nagyrészt inkább Erin ötleteit üdvözölhetjük, az ő dominanciája talán még soha nem volt ennyire egyértelmű, az aktuális segítőtársak itt egyértelműen és alázatos módon, félreérthetetlenül a keze alá dolgoznak. A zene koncepcionálisan és technikailag is rendkívül kifinomult (az eredeti felvételekhez képest némileg aktualizálva), minden rezdülés húsba vágó, egyszersmind csodálatosan szép is. Egyfajta különös ötvözete a militáns hangulatú (tipikusan tengerentúli), picit harsányabb neofolknak, de éppen ennyire hangsúlyos szerepet kap az experimental ambient mélabú és a dörgedelmes industrial szilajság. Mindezek egy csodálatos örvény formájában egyesülnek, csodaszép harmóniákat eredményezve, elbűvölő módon, természeti és mitológiai energiákkal fűszerezve. A dalok (néhol mindössze csak nyúlfarknyi hangminták) rövidek, de annál velősebbek, azonban szikárságukban is pompázatosak. Aki teheti, ne késlekedjen, és kutasson a This World And Its Spirits után, mert ugyan rendkívül alacsony példányszámban lett útjára parancsolva, mindösszesen100 példányban, vérvörös színben, két matricával (egy arany és egy ezüst), továbbá dalszövegekkel, a közreműködő művészek által dedikálva, standard LP, wooden box LP és wooden box test press LP formájában. Nem kihagyhatatlan anyag, de érdemes esélyt adni neki.
Szólj hozzá!
2025.08.25. 01:00
GENOCIDE ORGAN – Operations With Contempt (Tesco Organisation, 2025)
Címkék: lemezkritika
A GENOCIDE ORGAN kétségtelenül az egyik legmeghatározóbb harsh noise / power industrial ősatya, az immáron négy évtizeden is túlmutató ténykedésük vitán felül példaértékű módon sziklaszilárd, ezzel együtt a szélesebb rétegek számára (minő szerencse és kiváltság) csaknem emészthetetlen. Mivel közeleg az aktuális, szeptemberi Tower Transmissions felvonás, így még némi extra apropót, vagy akár felvezetést is kölcsönöz ez a rövid leírás a szóban forgó csoport színpadi rombolásához, lássuk (és ne tétovázzunk messzebb is kalandozni, halljuk) tehát néhány szóban, hogy mit is tartogat a fanatikusok számára az új album. Ellövöm az összes puskaport, semmi meglepetést. Ellenben, annál több koponyarepesztő lélekrombolást.
A 2025-ös esztendő nem meglepő módon igazán termékenynek bizonyul(t) a csoport kapcsán, az Operations With Contempt mindezidáig a negyedik kiadványuk ebben az évben, ami fizikai formában ölt testet és ki tudja, hogy esetleg hol lesz a vége? Az itt tárgyalt album egy friss stúdiómunka, tíz tételben forgácsolódik a hallgatóra a tömény és kaszaboló tudatfacsarás, annak ellenére is, hogy meglepő módon némileg kimérten indul a pusztítás, de garantáltan hatásosan és kíméletlenül. Az absztrakt, húsba vágó zaj ellenállhatatlan és vegytiszta összefonódása a legszikárabb ipari zenével, hanyagság sehol, ez a zene szinte lemarja a húst és parázson égeti a csontokat, felér egy valódi audiotortúrával, de paradox módon mégis megtisztulást hoz, annak ellenére is, hogy a csoport álláspontja szerint a világunk már menthetetlen, sőt, régen elveszett. Ezekben a vészterhes időkben mutat irányt és segít a helytállásban a GENOCIDE ORGAN munkássága, a tökéletesre facsart zajorkánban egy járható ösvényt kínál, amin ugyan a többség garantáltan elbukik, de ezzel csak a dicsőség válik értékesebbé. Az Operations With Contempt nem meglepő módon kíméletlenül maga alá temet, mert gyenge vagy és elbuktál. Amennyiben mégsem, úgy a kiváltságos halhatatlanok közé emel. A zaj, mint zene igazán könnyedén fordul át önmaga paródiájába, erre tengernyi példát lehetne említeni, futószalagon érkezik az öncélú ostobaságok arzenálja, de erről itt természetesen szó sincs. A GENOCIDE ORGAN alkot, pusztít és újra alkotva emel fel, a legnemesebb vérvonal a műfajon belül. Nem is húzom tovább az időt kéretlen fecsegéssel, ezt hallgatni és hallani kell.
A vinyl 567 számozott példányban jelent meg, de szinte már csak aukciós oldalakon érhető el, a digipak CD verzió példányszámáról nincs információm.
Szólj hozzá!
2025.08.19. 00:00
CURRENT 93 – Dawn Yawns (Cashens Gap, 2025)
Címkék: lemezkritika
A Cashen’s Gap szinte ontja magából a CURRENT 93 anyagait, van minden a katalógusukban, tengernyi újrakiadás, koncertfelvételek, újragondolt anyagok (egy idei ötös sorozat része a Dawn Yawns is), stb. Éppen csak egy új sorlemez hiányzik a sorból, de amíg erre várunk (HomAleph, Cashen's Gap?), addig is azzal főzünk, ami van, és többségében széles mosollyal az arcunkon csattogtatjuk a bankkártyáinkat az éppen aktuális megjelenés(ek) kapcsán.
A Dawn Yawns nem meglepő módon a klasszikus Dawn albumhoz köthető leginkább, ami szerintem a korai karcos, zajos időszak kapcsán az egyik legjobb CURRENT 93-album. Kevésbé ritmikus és energikus, inkább egy folyamatosan hömpölygő hangkollázs, de azért a monoton módon kalapáló, egyszerűnek, ám annál energikusabbnak mondható ütőshangszerek is helyet kapnak időnként. Ez a korong kapott most új köntöst (több más egyéb visszatekintés mellett), amit én személy szerint érdekesnek találok ugyan, de messze nem kiemelten fontosnak. A kiadó promóciós szövege szerint: "Ezeken az új felvételeken az álom és a nappal hátborzongató módon olvad össze, a dermesztő sarki álomból való árnyékos ébredés után, ahol a vérhold soha nem nyugszik le, és amelyet a CURRENT 93 rajongói csak „Menstruációs éjszaka” néven ismernek. Figyelem azonban, ezek a kísérteties felvételek biztosan soha nem látott módon és erővel hatnak a lélekre." Én érzek ebben némi porhintést és kevéssé indokolt felhajtást, de tudjuk, hogy mennyire fontos dolog a reklám, csak szerintem a CURRENT 93 vastagon eladja önmagában a zenét, nem annyira érzem indokoltnak a járulékos felhajtást. Visszatérve a lényegre... Biztos ugyan nem vagyok benne, de szerintem az eredeti album nem került külön sávokra bontásra (azon sem lepődnék meg, ha már el is veszett volna az eredeti felvétel), inkább olyan hatást kelt, mintha a komplett anyagot szabdalták volna szét és fűszerezték volna az aktuális elképzeléseknek megfelelően. A végeredmény nem rossz szerintem, de a Dawn hajdani ellenállhatatlan szilajságát nem érzem benne, annak ellenére sem, hogy a klasszikus és mindent elborító harangzúgás és a gerjedések kavalkádja ezúttal is mindent visz, ellenben huzamosabb ideje tudjuk már, hogy Andrew Liles a potméterek csavargatásával (ha nem is minden esetben) néha azért érdekes dolgokra képes és általa a klasszikus zajfolyamok is új értelmet kaphatnak. Persze döntse el mindenki maga, hogy erre (vagy akár a tengernyi Andrew Liles saját kiadványra) mennyire van szükség, az én álláspontom az, hogy nem kell mindent komolyan venni, ellenben tudni kell szelektálni. A „B” oldal helyenkénti power noise-ba torkolló hangfolyama persze igazán hatásosra sikerült, de ne felejtsük el, a klasszikus Maldoror Er Daudur a kiindulási pont itt is, tehát nincs új a Nap alatt, inkább „csak” további ötletek a klasszikus alapokra építkezve. Összességében, érdekes anyag a Dawn Yawns, de azért nem kihagyhatatlan, viszont érdemes a polcra helyezni, mert a hangok által keltett sodrása páratlan pillanatokat is eredményezhet.
A csomagolás a szokásos Cashen’s Gap, egyszerű és gazdaságos, de aki fürge volt és/vagy szerencsés, az még David Tibet vagy akár Andrew Liles szignójával is gazdagodhat(ott), a babakék korong pedig egészen tetszetős.
Szólj hozzá!
2025.08.11. 23:00
CAMERATA MEDIOLANENSE – Atalanta Fugiens (Auerbach Tonträger, 2024)
Címkék: lemezkritika
A milánói bázissal bíró CAMERATA MEDIOLANENSE a neofolk (idővel azért egyre inkább a háttérbe szorulva) és a neoclassical zenei irányzatok egyik legkülönösebb és legszebb hangjait produkálja jelentősebb idő óta, esetenként leplezetlen harcias attitűddel fűszerezve, ennek eredményeként immáron a bő három évtizedes életútjuk kiváló felvételekkel és kiadványokkal tarkított, de legendásan erőteljes a színpadi produkciójuk is, erről néhány éve a magyar közönségnek is volt alkalma meggyőződni, és a szerencsés jelenlévők elmondása alapján nem is alaptalan a formáció impozáns híre. Én magam a fent említett templomi környezetben lebonyolított eseményen nem voltam jelen, de bő 10 évvel ezelőtt egy római előadás során volt szerencsém őket színpadon látni és már akkor is egy rendkívül kimunkált, dinamikus produkcióval hengereltek. Ez azonban nem volt mindig így, kezdetben akadtak negatív hangok a teljesítményükkel kapcsolatban (emlékezzünk csak a Lichttaufe 2, vagy a Cavalcare La Tigre válogatásokon hallható szereplésükre), de a CAMERATA MEDIOLANENSE idővel felnőtt a feladathoz és megfelelő minőségűre érlelte produkcióját.
Ez a pompázatos teljesítmény immáron teljes fényében tündököl, többek között a tavalyi esztendőben megjelent Atalanta Fugiens korong által is. Én magam ugyan sokkal inkább a hagyományos neofolk zenéket részesítem előnyben, a neoclassical kevésbé az én terepem, de ez az olasz csoport olyan nyíltszívű és természetes ösztönösséggel járja az önmaga által kijelölt zenei ösvényt, hogy képtelenség nem figyelni rájuk és a megfelelő módon értékelni. Gyönyörű szoprán női énekkel indul a lemez, amely mellé hamar felsorakozik egy alt hang is, valamint egy meseszépen komponált és előadott, sűrű dobokra építkező neoclassical szerzemény, és ugyan viszonylag gyorsan lecseng a felvezetés, a bombasztikus, ezzel párhuzamosan éterien szépséges zenei vezérfonal a komplett albumon tetten érhető, a CAMERATA MEDIOLANENSE elképesztő érzékkel komponál és ad elő, egészen professzionális, amit nyújtanak, érezhetően törekedve a drámaiságra, helyenként felemelő, ám a következő pillanatban már megrendítő perceket eredményezve, a mulandó istennő árnyának leple simul a szerzeményeken. Nem csupán kifogástalanul komponált, de tökéletesen szerkesztett is ez a lemez, nem lehet rajta fogást találni, a CAMERATA MEDIOLANENSE újfent ereje teljében alkot, és véleményem szerint ennek az egyik kikezdhetetlen pillére a gyakran több szólamban megszólaló vokál- és kórusmunka, aminek egyik legékesebb példája a korong ékköveként is definiálható Corallus, ebben a tételben minden együtt van és minden teljes pompájában tündököl, ami a jelenkorban a CAMERATA MEDIOLANENSE gárdáját az elit kategóriába emeli. Fantasztikus dal.
Az album három különböző verzióban is beszerezhető (deluxe dupla CD bónusz felvételekkel, digisleeve CD, valamint vinyl) és enyhén csalódást keltő módon még mindig számos helyen könnyedén elérhető mindhárom kiadvány, ami alapvetően jó hír a gyűjtőknek és az érdeklődőknek, de mégis azt jelenti, hogy az eladások terén komolyabb megtorpanás tapasztalható ismét, sajnálatos módon a tágabb értelemben vett műfajon belül globális szinten. Sebaj, a kiadó azért így is elégedett és kellő hangsúlyt kap az olasz gárda az Auerbach katalógusában.
Szólj hozzá!
2025.08.08. 01:00
Chris And Cosey – Muzik Fantastique! (Conspiracy International, 2023)
Címkék: lemezkritika
Az eredetileg 1992-ben a legendás belga Play It Again Sam kiadónál megjelent lemezt végre (hivatalosan pink, de azért ha valaki annyira színvak, mint én, akkor a máris szimpatikusabb lilát is meg lehet említeni) vinylen is elérhetővé tették, és nem mellesleg édes hab a tortán, hogy némileg szerkesztett és újrakevert verzióban, ami egyértelműen igazodni kíván a jelenkor szelleméhez, és az eredeti zene kellemesen simulékony, fülbemászó dallamait helyezte némileg modernebb köntösbe úgy, hogy azért a fő stílusjegyek megmaradtak, Christine „Cosey Fanni Tutti” Newby és Chris Carter egyik leginkább populáris munkáját eredményezve annak ellenére is, hogy igen gazdag az életmű és egyáltalán nincs hiány „gigaslágerekből” a többi lemezen sem. Ez a sokat megélt páros kétségtelenül az indusztriális zene egyik legtöbbet látott és tapasztalt duója, kb. amiben ők nem vettek részt, vagy nem keveredtek bele, az nem is létezett - létezik. Részesei voltak a hetvenes években lezajlott angliai indusztrial-experimental zenei forradalomnak és többek között a legendás THROBBING GRISTLE formációban bontották ki szárnyaikat, ahol azért (el kell ismernem) éppen annyi ostobaságot követtek el, mint kiemelkedő zenei tettet és zseniális atrocitást az általános posvánnyal szemben. Chris And Cosey néven a 80-as évek kezdetétől készítenek felvételeket, melyekből az elmúlt évtizedekben megszámlálhatatlan klasszikus született (Heartbeat, Songs Of Love And Lust, Take Five, Exotika, Pagan Tango és még sorolhatnám). 2011-ben volt szerencsém színpadon is látni őket Lipcsében és egészen elbűvölőnek találtam mind a programjukat, mind a személyüket, és ugyan soha nem voltam elkötelezett, keményvonalas rajongójuk, de az a műsor nálam azóta is hivatkozási pont.
A Muzik Fantastique! első megjelenését követően bő három évtizeddel végre vinylen is megjelent ez a pompás zenemű, kicsit átgyúrva és modernizálva, a jelenkori igényeket, ízléseket (is) tökéletesen kielégítve. Szerintem nincs olyan dp-motiv olvasó, aki nem ismeri az eredeti hanganyagot, így nem is szeretném túl hosszúra nyújtani kéretlen kritikámat, de azt feltétlenül meg kell jegyeznem, hogy az eredeti megjelenés tökéletes harmóniáját és zeneiségét kiválóan ültették át a jelenkorba, lényeges és radikális változásokat nem eszközöltek, csupán egy új köntöst szabtak a lemezre. A duó alapvetően táncolható és delejesen csábító zenéje ezúttal is teszi a dolgát, a hallgatót örvényként ragadja magával és érzéki pillanatok hullámain tekergőzve eksztatikus pillanatokban részesíti, aminek az egyik tökéletes csúcspontja a Visions Love, ami szerintem egyetlen táncparketten töltött éjszaka kínálatából sem hiányozhatna, de az Eternal lágy, instrumentális ringatását is feltétlenül ki kell emelnem, a modernizált köntös tökéletesen simul a testére, egészen hipnotikus az a hat perc, amíg szól, de végtelenül kellemes a komplett album egésze, ezt szerintem mindenkinek hallania kell, akár az eredeti verziót, akár azt itt tárgyalt ráncfelvarrt produkciót. Fokozottan ajánlott és nagyon kedvelhető kiadvány.
Szólj hozzá!
2025.08.03. 00:00
SLEEP RESEARCH FACILITY / LLYN Y CWN – Sargo / Posidonia (Cold Spring, 2023)
Címkék: lemezkritika
Két, a színtéren jelentősebb múltra visszatekintő formáció egyesítette erőit ezen a megosztott korongon, a természetközelinek vélt dark ambient szerteágazó világában alaposan megmerítkezve. A skót Kevin Doherty vezette SLEEP RESEARCH FACILTITY a legújabb kori dark ambient egyik vezéralakja, számomra azonban elsősorban a bemutatkozó Nostromo album kapcsán érdemelt jelentősebb figyelmet, az okokat nyilván szükségtelen magyarázni. Az a lemez minden visszafogottsága ellenére is egy érdekesebb, színvonalasabb merülésként volt értelmezhető egy kísérleti hangtenger mélyén, de az azt követő megjelenések nálam egyértelműen léket kaptak és el is süllyedtek idővel. A LLYN Y CWN hasonló utat bejárva evickél nálam, annyi különbséggel a partnerhez képest, hogy kevesebb idő alatt jelentősen több kiadvánnyal próbált érvényesülni, ami sajnálatos módon nem feltétlenül járt sikerrel, dacára annak, hogy a formáció nem titkolt célja egy adott vidék természeti szépségeinek szembeállítása ugyanazon táj esetenkénti zordságával. A csoport mögött álló Ben Powell kimondott célja, hogy a zenéit a hallgató lehetőleg elalvás előtt élje meg élményként, de szerintem inkább kiválóan el lehet rajta aludni, tehát nézőpont kérdése, de így, vagy úgy, a módszer alkalmazható.
A Sargo / Posidonia albumra térve, nálam ugyan nem szökkent szárba az eksztázis, de azért egészen kellemes lazulást biztosít ez az összefogás. A szokásokkal ellentétben ezúttal nem lett túl bő lére engedve a mondanivaló egyik fél részéről sem (nyúlfaroknyival ugyan, de 40 perc alatt maradtak az urak), ami azt gondolom, hogy kétségtelenül hasznára vált a Sargo / Posidonia párosnak és engedtessék meg nekem a luxus, a két produktumot ezúttal nem is választom külön, azt gondolom, bátran összevonhatóak és tárgyalhatóak együtt is. Már le is lövöm a „poént”, nincs semmilyen meglepetés, vagy stílusidegen vagdalkozás, amit itt hallunk, az vegytiszta dark ambient, a legnyugodtabb fajtából, szépen úsznak egymásra a végtelenbe vesző hangok és alkotnak masszív falat, amibe kapaszkodni ugyan nem lehet, elmerülni és lubickolni annál inkább. A hangok végtelen nyugalommal ölelnek körül, nincsenek zaklatott pillanatok, csupán a merülés és a felemelkedés illuzórikus váltakozása. Nehéz lenne konkrétumokkal alátámasztani, hogy miért, de ez a lemez meglepően jó képet fest a dark ambient műfaj jelenlegi helyzetéről, még annak ellenére is, hogy a szűnni nem akaró dömpingre tekintve nyilván nem ez a célja, de ez a hangösvény igenis járható és alkalmanként jótékonyan be is szippant magába. Sikerült úgy meghallgatni, hogy nem aludtam el rajta és ez egy bizonyos életkor felett már nem kis teljesítmény, pláne a dark ambient vonatkozásában.