A finn Jesse Ryhänen által életre hívott Only Death Is Real online magazin, miután egy rendkívül koncentrált és zavarba ejtően lelkendező kritikát közölt a NAPSORVADÁS bemutatkozó kiadványáról, az ősz folyamán egy kevésbé megszokott, "interaktív" interjút is tető alá hozott a csoport kapcsán, amelynek a pőre, magyar verziója az alábbiakban olvasható. A teljesség igénye és az érdekesség hangsúlyozása okán az angol nyelvű változatot is érdemes elolvasni, ahol Jesse szakavatott kommentárjai és kiegészítései teszik teljessé a beszélgetést.
- Köszöntelek! Kérlek mutasd be az olvasóknak a NAPSORVADÁS eddigi történetét!
- Üdvözöllek! A NAPSORVADÁS ötlete egy színtiszta, egyszerű, mindennemű sallangoktól mentes neofolk zenekar képében jelent meg a gondolataimban, valamikor 2024-ben, amihez alapvetően néhány honfitárs barátom segítségét kívántam megnyerni. Tudod, néhány akkord megy körbe és körbe gitáron, amit valami visszafogott szintetizátor kísér, meg némi effekt és dob, kb. mint a But, What Ends When... és a Rose Clouds... idején. A kezdeti egyeztetéseket követően született néhány zenei alap, majd némi idő elteltével a kiszemelt barátok társaságában leültünk vacsorázni és beszélgetni, ahol elég gyorsan kiderült, hogy habár egy a célunk, a formába öntés kapcsán áthidalhatatlan ellentétek merültek fel a NAPSORVADÁS útját illetően. Igazi dráma volt ez számomra, mert én nagyon bíztam az együttműködésünkben, de tisztáztuk a dolgokat, és mielőtt megtehettük volna az első közös lépéseket, el is váltak az útjaink az egyik kollégával. Ezek után a koncepció erősen módosult, lévén a kiesett ember rendkívül karakteres személy, aki nagyban meghatározta volna a jövőbeni utunkat. Így tehát az eredetileg tervezettől erősen eltérő megoldásokkal (mégis bámulatosan hasonlatos célokkal), de nekivágtunk a bemutatkozó album megalkotásához és végső formába öntéséhez. Az alap koncepció módosult ugyan, de inkább szélesebb lett a repertoár, semmint szűkült. Az alap elsősorban a 90-es évek neofolk és társai korszak előtti tisztelgés. A neofolk mellé azonban felzárkózott az industrial és az experimental ambient is. Konkrétan számomra az egykori World Serpent család és köre (a teljesség igénye nélkül Durtro, L.A.Y.L.A.H., United Dairies, New European Recordings, Tursa, Threshold House stb.) rendkívül sokat jelent ma is. A World Serpent megingásához, majd későbbiekben bukásához vezető háttér engem különösebben nem érdekel, hiszen ez a vonal csupán a közvetlenül érintettekre tartozik, ők ismerik a részleteket. Engem a zenei örökségük vonz még ma is, de az egyértelműen és ellenállhatatlanul. Itt el is érkeztünk egy rendkívül fontos szemponthoz. A NAPSORVADÁS igyekszik önálló ötletekkel dolgozni, de tisztelgés gyanánt előfordulhatnak utalások és áthallások, lásd például az A Balance Of The Coil (A Walk Through The Streets Of Twin Peaks) címmel felruházott tételt. Ez a jövőben sem fog jelentősen változni, de bővülni és szélesedni a repertoár biztosan. A World Serpent, vagy például az Eis Und Licht kiadó olyan alapokat fektetett le, amelyek nélkül még ma is csaknem kikerülhetetlenek, vagy minimum komoly kihívást igénylőek a kezdeti lépések a megfelelő elmélyüléshez és az építkezéshez vezető ösvényen ebben a zenei közegben. Előttük és a hasonló jelentőségű kortárs kiadók és zenekarok előtt kívánunk tisztelegni a NAPSORVADÁS által, természetesen a lehetőségeinkhez mérten az önálló hangok keresésével is.
Az immáron három évtizedes múltra visszatekintő német HAUS ARAFNA számomra az egyik legszimpatikusabb momentum a power noise-industrial színtéren belül. Tetszik például, hogy sok pályatársukkal ellentétben nem szórják tele a színteret töméntelen mennyiségű kiadvánnyal, habár azért szerintem összességében a kevésbé érdekes ikerzenekar, a NOVEMBER NÖVELET már kicsit árnyalja a képet, de annyi baj legyen. Harminc év alatt tudomásom szerint a HAUS ARAFNA eddig 14 hivatalos kiadványt indított útjára, ami a kislemezektől kezdve az albumokig, koncertfelvételekig mindent egy csokorba fűz, a zenekar tagjai saját kiadót üzemeltetnek, miközben nem törnek kétes hírnévvel járó babérokra, egyszerűen csak teszik a dolgukat, ahogy kell, "csendben", elegáns módon, mégis határozottan. A zenéjük sem az egysíkú, öncélú és ostobán őrületbe kergető power noise, amivel Dunát lehetne rekeszteni, a műfajtól idegen módon esetükben nem ritkák a jó értelemben vett hagyományos dalszerkezetek, a tagok énekelni sem restek, igaz persze mindez effekthegyek tömkelegén át szól mindig, de kétségkívül kijelenthető, a HAUS ARAFNA zenél és nem csak idegbeteg módon rángatózik az elképzelt potmétereken. Ékes példája ennek többek között az Asche album
Már említettem korábban, hogy siheder koromban, az experimental zenei világban történő első kalandozásaim során mennyire beszippantott az ambient-industrial perspektíva, különös tekintettel néhány igazán izgalmas produkcióra. Ebben a körben számomra a RAPOON kiemelten előkelő helyet foglalt el (nagyjából párhuzamban a VIDNA OBMANA társaságában), Robin Storey már korábban a ZOVIET FRANCE tagjaként is mély benyomást gyakorolt rám a zenéjével, komoly elismerést váltva ki belőlem. Később, ahogy telt-múlt az idő, egy kicsit el is távolodtam ettől az iránytól, és konkrétan a RAPOON lemezei is egyre kevésbé értek el hozzám, ugyan rendre nekirugaszkodtam a kiadványoknak, de érezhetően nem nekem készültek ezek a zenék, vagy egyszerűen csupán én vesztettem el az érdeklődésemet. Ettől függetlenül azért még napjainkban is felkapom a fejem egy-egy újabb kiadványának okán, de már inkább csak futólag, érdeklődés szintjén. A több kevesebb elve és szigorú konzekvenciája szerintem a RAPOON-t sem kíméli, a diszkográfia (nem is annyira) enyhe túlzással már szinte követhetetlen, vagy minimum komolyabb erőfeszítést igényel, és azt gondolom, a színvonal is erősen hullámzó, talán érdemesebb lenne erősebben és határozottabban gyomlálni, de laikus szemlélődőként mindez csupán kéretlen okoskodás, mindenki csak a saját fülének higgyen!
Számomra a DER BLUTHARSCH története a 2000-es esztendők elején véget ért, ami utána történt (első körben arculat- majd zenei irányváltás, végül az ATICOTLH periódus), az nálam egészen más lapra tartozik, de Albin döntéseit felesleges megkérdőjelezni, vitatni, esetleg aláásni. A DER BLUTHARSCH az ő gyermeke volt, nem volt nála kompetensebb személy a kérdésben. Persze idővel komplett zenekarrá terebélyesedett a történet, de akkor már nagyon más szelek fújtak, a formáció neve is módosult, ítélje meg magában mindenki, hogy ez mennyire vált hasznára a történetnek. Én magam azt sem tartom jó ötletnek, hogy színpadra álltak Albin nélkül, de az még döbbenetesebb, hogy új kiadványt jelentettek meg, de persze a teljes igazsághoz hozzátartozik, hogy az itt tárgyalt kiadványon még az ő ötletei, illetve ő maga is hallható. Az érzelmek hullámzását azonban próbálom kizárni, így néhány sorban következzen az alábbiakban egy rövid kritika, a messzebbre tekintő következtetéseket vonja le mindenki saját maga!
A dark ambient nem feltétlenül az én profilom, de ezt millió alkalommal leszögeztem már. Persze akadnak kiváló és kiemelkedő produkciók ezen a fronton is, amik néha maximálisan az ujjuk köré csavarnak, és a zenei univerzumom ezen szegletének az egyik kiemelkedő pontja a finn ARKTAU EOS. A teljesség igénye nélkül, de véletlenül sem igénytelenül a Scorpion Milk vagy az Unworeldes lemezük nálam örök kedvenc, ezzel együtt szinte csaknem a komplett diszkográfiát ide sorolom. A közelmúltban élőben is volt szerencsém látni és hallani őket, nem is okoztak csalódást, ritka érdekes és értékes előadás tanúja lehettem. A Dormiveglia album ugyan már a második évét tapossa és nálam nem is tartozik a szűken vett kedvencek közé, de azért még így is kimagaslik a szürke masszából, és azt gondolom, hogy feltétlenül érdemes említést tenni róla.
A svéd
Az olasz AIN SOPH egy legenda, minden pro és kontra érv mellett és ellenére, ez sziklaszilárdan kijelenthető. Vagy talán éppen ezért (is). Volt egy koncert 2021-ben Bécsben, ahol két baráti társaság fogott össze (AIN SOPH és a DER BLUTHARSCH And The Infinite Church Of The Leading Hand) és a hírek szerint egy pompás hangulatú mulatságot varázsoltak a covid járvány árnyékában is tündöklő bécsi éjszakába. Sajnálatos módon én az eseményen nem voltam jelen, még inkább sajnálatos, hogy azóta Albin már nincs közöttünk, de az AIN SOPH, amint rendezte a sorait a megpróbáltatások közepette is, a piacra dobta az ennek az eseménynek a hozzájuk köthető anyagát, mindenki örömére. Tehát, hurrá!
Kedvelem a kazettán életre hívott megjelenéseket, de érdekes (vagy teljesen érdektelen?) módon ez a terep véleményem szerint kevésbé opció az ambient-industrial világában, természetesen a kivétel erősíti a szabályt, de persze ez lehet, hogy csupán az én rigolyám, és szélesebb körben semmilyen alapja nincs. Sebaj…
Legendás zenészek, fékezhetetlen művészek, akikről felesleges bővebb ismertetőt (felvezetőt) írni, szerintem nincs olyan dp-olvasó, aki nem ismeri őket. Az itt tárgyalt közös munkájuk tökéletes lenyomata eddigi munkásságuknak, hiszen a Portals In The Storm lemezt hallgatva a krautrock felől indulva, az experimental ambient, a folk, a minimal electronic és az industrial zenei ösvényeken át, némi spoken word ábrándozással fűszerezve jutunk el egy pompás világba, ahol minden lehetséges és bármi meg is történhet. Erre a muzsikára valóban érvényes a már millió alkalommal elsütött (egy besötétített szobában, teljes nyugalomban ellazulva, némi füstölővel megbolondítva érdemes hallgatni) tézis, megfelelő körülmények között valóban hihetetlen élményeket generál, egy igazán önfeledt utazás során, amik azért könnyed és önfeledt dervistáncba is átcsaphatnak. A zene szinte körbeöleli a hallgatót, néhol vad, mélybe húzó örvény, a következő pillanatban horzsoló szilajság, ami egy bájosan monoton dallamban válik kezesbáránnyá. Az egész akár egy fortyogó katyvasz is lehetne, paradox módon mégis rendkívül homogén és többek között ezért is nagyon szerethető. A másik fontos tényező, hogy az átkötésekként is értelmezhető zenei ábrándozásokkal párhuzamosan kiemelkedően fogós és meglepően könnyedén befogadható témákat szültek az urak némi abszurd ellentmondással, és mindezt egy pulzálóan fortyogó, szűk 40 percben foglalták keretbe. Semmi meglepetés, „mindössze” az uraktól elvárható minőségi munka, írom ezt annak ellenére is, hogy némi kifacsart, groteszk funk is felbukkan a lemezen, amivel alapvetően a világból ki lehetne üldözni, itt azonban mégis működik.
Zajzene a régi sulis, karcos, harsány, idegtépő formában egy csodálatos, nemzetközi (amerikai, izlandi és svéd alkotókkal) összefogás által. Már csak nagyon ritkán hallgatok efféle zenéket, de a tágabb értelemben vett zsáneren belül nálam kitartóan továbbra is a hazai HIDEG RONCS és a német MAEROR TRI az etalon erről a vonalról, habár ők azért szerintem inkább az experimental-industrial-ambient hősei, míg a Game Beuys az abstract noise tengerén evez merészen, kitartóan, érdekes módon ennek kapcsán például több alkalommal is a BOURBONESE QUALK harmonikusabb megoldásai derengtek fel a füleim előtt, némi képzavarral persze. Mindhárom művész régi motoros már a színtéren (dacára a viszonylag ifjú koruknak), egyívású elszánt zajvészek ők (ezt a fogalmat ebben a pillanatban alkottam a „zaj” és a „művész” szavak szerelemgyermekeként), akik, dacolva minden nehézséggel, trendekkel, elvárásokkal, egyszerűen csak teszik a dolgukat, és ez nekem igazán tetszik. Persze, ez a zene nem a mindennapok zenéje, és nyilván én is csak ritkán fogom levenni a polcról, de csipetnyi szentimentalizmussal fűszerezve kellemes elidőzni az efféle törekvéseknél, mert az industrial zenei kultúra ugyan manapság már egy hömpölygően, mégis kicsapongóan eklektikus terep, de a múlt század második felében lefektetett alapok a mai napig is szilárd talajt képeznek. A Game Beuys a hősök nyomában jár, tökéletes elhivatottsággal, esztétikával és műgonddal, ez egy rendkívül érdekesen megfogalmazott és formába öntött tisztelgés, önálló elképzeléseknek sincs híján, talán pont ezért is fogott meg engem annyira. A tradíció ösvényén járva, a mai kor hangján szólalnak meg ezek a nehezen emészthető darabok, váratlan, de annál értékesebb és kellemesebb meglepetést eredményezve, nem túlzás pompásnak nevezni, a néhol nem kicsit zavaros és elsőre nehezen emészthető struktúra ellenére is. Mindössze 125 példányban jelent meg, rendkívül szép csomagolásban kazettán, de azt hiszem nem is indokolt a nagyobb példányszám, ami természetesen szomorú kicsit, de annál nagyobb dicsőség a birtoklása.
A tengerentúli Dallas városában székelő AWEN a két évtizeden is túlra mutató munkásságával ugyan messze nem ismeretlen a „neofolk és társai” berkeiben (de véleményem szerint nem is elsővonalas alakulat), ennek egyik ékes bizonyítéka, hogy igen aktívak a megjelenések terén, ügyesen társított és időzített együttműködések is jellemzik őket a saját anyagaik mellett, közös anyagok többek között a LUFTWAFFE, az ET NIHIL, a SONNE HAGAL csoportokkal, de dolgoztak már együtt olyan művészekkel és előadókkal is, mint Boyd Rice vagy King Dude. Így egyértelműen kijelenthető, hogy megfelelő aktivitással teszik tehát a dolgukat, de az USA területéről származó „igazán nagy nevek” (BLOOD AXIS, CHANGES stb.) közé véleményem szerint soha nem sikerült maradéktalanul felzárkózniuk, de talán helyesebb kijelenteni úgy, hogy maradtak az undergroundon belüli underground élvonalában, lényegében egy rendkívül szűk, de annál markánsabb célközönség koncentrált látószögében. Színpadi munkák terén is szorgosnak mondhatóak, különösen a hazájukban, de esetenként Európába is átruccantak már, én pedig abban a szerencsében részesültem 2015-ben, hogy Lipcsében, a Runes & Men fesztivál keretein belül meg is csodálhattam őket. Kiváló és lehengerlő, megkapó módon teátrális előadás volt, de ismételni sajnos azóta sem tudtam. Azon az eseményen egy tökéletesen felépített és megfogalmazott koncertnek lehettek szem- és fültanúi az egybegyűltek, egészen kivételes energiák összpontosultak a csoport esszenciájaként a színpadi műsoruk által. Itt azonban el is érkeztem az AWEN kapcsán felmerülő kizárólagos kételyemhez, ugyanis soha egyetlen rögzített anyagukkal sem voltak képesek akár csak megközelíteni is azt a mágiát, amit azon az estén produkáltak. Nyilván dőreség összevetni egy színpadi akciót egy hanghordozóval, de részemről az AWEN esetében annyira éles a kontraszt, hogy nehezemre esik elvonatkoztatni tőle. Félreértés ne essék, az AWEN kiadványai igazán erőteljes megnyilvánulások, de a fent említett lipcsei támadás annyira elvarázsolt, hogy minden mást csak mögé sorolhatok velük kapcsolatban.
A GENOCIDE ORGAN kétségtelenül az egyik legmeghatározóbb harsh noise / power industrial ősatya, az immáron négy évtizeden is túlmutató ténykedésük vitán felül példaértékű módon sziklaszilárd, ezzel együtt a szélesebb rétegek számára (minő szerencse és kiváltság) csaknem emészthetetlen. Mivel közeleg az aktuális, szeptemberi Tower Transmissions felvonás, így még némi extra apropót, vagy akár felvezetést is kölcsönöz ez a rövid leírás a szóban forgó csoport színpadi rombolásához, lássuk (és ne tétovázzunk messzebb is kalandozni, halljuk) tehát néhány szóban, hogy mit is tartogat a fanatikusok számára az új album. Ellövöm az összes puskaport, semmi meglepetést. Ellenben, annál több koponyarepesztő lélekrombolást.
A Cashen’s Gap szinte ontja magából a CURRENT 93 anyagait, van minden a katalógusukban, tengernyi újrakiadás, koncertfelvételek, újragondolt anyagok (egy idei ötös sorozat része a Dawn Yawns is), stb. Éppen csak egy új sorlemez hiányzik a sorból, de amíg erre várunk (HomAleph, Cashen's Gap?), addig is azzal főzünk, ami van, és többségében széles mosollyal az arcunkon csattogtatjuk a bankkártyáinkat az éppen aktuális megjelenés(ek) kapcsán.
A milánói bázissal bíró CAMERATA MEDIOLANENSE a neofolk (idővel azért egyre inkább a háttérbe szorulva) és a neoclassical zenei irányzatok egyik legkülönösebb és legszebb hangjait produkálja jelentősebb idő óta, esetenként leplezetlen harcias attitűddel fűszerezve, ennek eredményeként immáron a bő három évtizedes életútjuk kiváló felvételekkel és kiadványokkal tarkított, de legendásan erőteljes a színpadi produkciójuk is, erről néhány éve a magyar közönségnek is volt alkalma meggyőződni, és a szerencsés jelenlévők elmondása alapján nem is alaptalan a formáció impozáns híre. Én magam a fent említett templomi környezetben lebonyolított eseményen nem voltam jelen, de bő 10 évvel ezelőtt egy római előadás során volt szerencsém őket színpadon látni és már akkor is egy rendkívül kimunkált, dinamikus produkcióval hengereltek. Ez azonban nem volt mindig így, kezdetben akadtak negatív hangok a teljesítményükkel kapcsolatban (emlékezzünk csak a Lichttaufe 2, vagy a Cavalcare La Tigre válogatásokon hallható szereplésükre), de a CAMERATA MEDIOLANENSE idővel felnőtt a feladathoz és megfelelő minőségűre érlelte produkcióját.
Az eredetileg 1992-ben a legendás belga Play It Again Sam kiadónál megjelent lemezt végre (hivatalosan pink, de azért ha valaki annyira színvak, mint én, akkor a máris szimpatikusabb lilát is meg lehet említeni) vinylen is elérhetővé tették, és nem mellesleg édes hab a tortán, hogy némileg szerkesztett és újrakevert verzióban, ami egyértelműen igazodni kíván a jelenkor szelleméhez, és az eredeti zene kellemesen simulékony, fülbemászó dallamait helyezte némileg modernebb köntösbe úgy, hogy azért a fő stílusjegyek megmaradtak, Christine „Cosey Fanni Tutti” Newby és Chris Carter egyik leginkább populáris munkáját eredményezve annak ellenére is, hogy igen gazdag az életmű és egyáltalán nincs hiány „gigaslágerekből” a többi lemezen sem. Ez a sokat megélt páros kétségtelenül az indusztriális zene egyik legtöbbet látott és tapasztalt duója, kb. amiben ők nem vettek részt, vagy nem keveredtek bele, az nem is létezett - létezik. Részesei voltak a hetvenes években lezajlott angliai indusztrial-experimental zenei forradalomnak és többek között a legendás THROBBING GRISTLE formációban bontották ki szárnyaikat, ahol azért (el kell ismernem) éppen annyi ostobaságot követtek el, mint kiemelkedő zenei tettet és zseniális atrocitást az általános posvánnyal szemben. Chris And Cosey néven a 80-as évek kezdetétől készítenek felvételeket, melyekből az elmúlt évtizedekben megszámlálhatatlan klasszikus született (Heartbeat, Songs Of Love And Lust, Take Five, Exotika, Pagan Tango és még sorolhatnám). 2011-ben volt szerencsém színpadon is látni őket Lipcsében és egészen elbűvölőnek találtam mind a programjukat, mind a személyüket, és ugyan soha nem voltam elkötelezett, keményvonalas rajongójuk, de az a műsor nálam azóta is hivatkozási pont.