HTML

dp-motiv

Neofolk, dark folk, apocalyptic folk, post-industrial, martial industrial, military pop, dark ambient, neoclassical, ritual, noise - hírek, lemezkritikák, koncertajánlók, interjúk, koncertbeszámolók

Címkék

2016.06.20. 23:00 sorger

Ibériai esszencia

Címkék: interjú

laes_logo.jpgSpanyolország egyik roppant erőteljes színfoltja a dark folk, a dark ambient és a martial industrial színterén, a már nem is annyira fiatal La Esencia kiadó számos kiváló kiadvánnyal büszkélkedhet, Magyarországon ennek ellenére viszonylag csekély az ismertsége. Ezen az áldatlan állapoton kíván változtatni az alábbiakban olvasható, a beszélgető partnerek kölcsönös lustaságának okán egy kicsit megkésett interjú.

- Helló David! Mindenek előtt kérlek mesélj egy kicsit magadról, mit kell tudnunk rólad, hogyan kerültél kapcsolatba a zenével? 

Üdv! Mindenek előtt szeretném megköszönni az interjút és a dp motiv érdeklődését a kiadó iránt. Magamról nem nagyon szeretek írni, inkább csak annyit mondanék, hogy komoly, 100%-ig elkötelezett embernek tartom magam bármit is csinálok vagy adok ki. Élvezem a munkám, és végül is ez számít igazán. Elég pozitívnak tartom a mostani kort is, szerintem jó időket élünk. 
Igen fiatalon kerültem közel a zenéhez, nem tudok nélküle élni. Akkor határoztam el, hogy komolyabban is szerepet vállalok a zenei életben, kifejezetten pedig ebben a műfajban, amikor felmerült bennem, milyen jó lenne élőben is látni zenekarokat a szülővárosomban. Barcelonában alig voltak ilyen fellépések, általában külföldre kellett menni egy-egy koncertért. A "La Esencia" eredetileg tehát koncertszervezésre született.

- Véleményed szerint mitől igazán értékes egy zenei alkotás? Hogyan kerülnek kiválasztásra az általad megjelentetett kiadványok? 

-  Nekem akkor ad át valamilyen értéket a zene, ha képes érzelmeket közvetíteni, bármilyenek is legyenek azok, vagy előhozni valami újat, frisset. Másodsorban az is fontos, hogy egy csapat hordozzon valami pluszt, és ne legyen nagyon könnyen elérhető. Mostanában persze kifejezetten törekszenek erre, de ez valahol érthető is, tekintettel a kínálatra és a zenekarok végtelen sokaságára. Mindig nagyon fontos az első benyomás, mikor kiválasztok valamit. Habár rengeteg emailt kapok, jobban szeretem én megkeresni a zenekarokat, majd felajánlani nekik, hogy megjelentetem a lemezüket. Ha valami nagyon megtetszik, mindent képes vagyok megtenni, hogy az adott zenekar csatlakozzon a kiadómhoz, és itt nem szempont, hogy híres vagy ismeretlen előadóról van-e szó. Nálam így működnek a dolgok.

- Milyen indíttatásból hoztad létre a La Esencia kiadót, mi volt a cél akkor és most? 

-  A kiadó eredetileg a koncertszervezés melletti külön tevékenységem volt, mert úgy láttam, hogy a koncertekre jobban fel lehet hívni a figyelmet, ha kiadványok is megjelennek hozzájuk kapcsolódóan. 2007 és 2014 között olyan nagyszerű előadókat hívtunk meg Barcelonába koncertezni, mint a CAMERATA MEDIOLANENSE, az ALLERSEELEN, a BAD SECTOR, a TREPANERINGSRITUALEN, az APOPTOSE, a TRIARII, vagy Andrew King. Később a kiadó komolyabb szintre lépett, és a figyelmem szinte teljesen áthelyeződött a koncertekről a kiadványok gondozására. A sokéves koncertszervezői munka komoly hátteret adott a kiadónak, nagyon sok barátra és szakmai kapcsolatra tettem szert a színpadon és azon kívül is. Kezdetben nem nagyon voltak célok, és ez most sem jellemző különösebben. Ha valamit meg kellene határoznom célként, akkor az csak annyi lenne, hogy boldoggá tenne, ha a kiadó megszűnte után arról maradna emlékezetes, hogy minőségi albumokat jelentetett meg. Ennyi mindössze... 

- Kérlek, mutasd be az eddigi kiadványaidat! 

-  Az első kiadványt, az A CHALLENGE OF HONOUR - Live in Barcelonát 2007-ben adtam ki. Kis szériás, 200 példányos CDr volt, amit a Steinklang terjesztett elég nagy sikerrel.
Másodikként a lengyel HOROLOGIUM projekt trilógiájának első részét raktuk össze, ami egy négy darabból álló, 300 példányos, 7"-es kiadvány lett. A teljes trilógia ez a 7"-es kislemez, valamint egy 10"-es és egy 12"-es lemez. A HOROLOGIUM tradicionális lengyel népzenét vegyít industrial zenével.
Harmadikként az olasz Monte Grappa-i LCHM duó CD-jét adtuk ki. Legjobban az ambient, cold ambient vagy drone jelzőkkel lehet leírni a zenéjüket. A Terra Australis Incognita Jorn Riel belső utazását írja le Grönlandra, ahol 16 évig élt. A digipak 333 példányban jelent meg.
Negyedikként a HOROLOGIUM 12"-es kiadványa következett, a Tellurian Anthems. Az industrial és a martial nagyszerű keveréke, némi nagyzenekari hangulattal.
2013-ban adtuk ki a "Those who linger" albumot a PRIORATVM-tól, ami Mirko B. rejtélyes projektje. A konceptlemez a francia Saint Valéry sur Somme-ban megélt valós paranormális élményekről szól.
Ugyanebben az évben adtuk ki a DESIDERII MARGINIS "Procession" LP-jét a jól ismert kanadai Cyclic Law kiadóval közösen, akik nagyon erősek dark ambentben.
Hetedikként a kiadó első hazai zenekarának, a spanyol L´HORRIBLE PASSION-nek az anyagát adtuk ki. A 7"-es remek dark ambient/neoclassical zenét tartalmaz.
2014-ben jelent meg a NId "A Fair Masquerade"  digipak CD-je. Az olaszok hagyományos neofolkot játszanak, helyenként alkalmazva industrial elemeket.
Szintén 2014-ben jött ki a TREPANERINGSRITUALEN "Papist pretender" 7"-ese a barcelonai fellépésük kísérőkiadványaként. Csináltunk egy limitált, két 7"-est tartalmazó verziót is.
Idén következik az EMPUSAE/ SHINKIRO dupla LP-jének, az "Organic aural ornaments"-nek az újrakiadása két bónusztrackkel.
Legutóbb pedig a HOROLOGIUM-tól jelentettük meg a "Der volksmund Sagt"-ot, a trilógiájuk második részét 10"-es formában.

laes1.jpg

- Az éppen aktuális megjelenésnél milyen szempontok szerint dolgozol? Mitől lesz egy együttműködés igazán jó a kiadó és a zenekar között? 

- Arra törekszem, hogy minden munka műalkotás legyen, egyedi stílussal. A formátum kérdését tisztázzuk először. A bakelit adta lehetőségeket vizsgálom meg az elején, mert ezt szeretem a legjobban, annak ellenére, hogy néha végül a CD mellett maradunk a magas költségek miatt. A művész és a kiadó közötti folyamatos jó kommunikáció jelenti a munka legfontosabb részét. A zenekarok mindig tökéletes szabadságot kapnak az albumok megalkotásakor, bármilyen ötletük lehet. Azután közösen megnézzük, hogy mit hogyan tudunk megvalósítani. 

- A Manabu Hiramoto vezette SHINKIRO még kevésbé ismert formáció a hazámban. Mit lehet tudni erről a csoportról, hogyan került a katalógusodba az EMPUSAE-val közös kiadványuk?
 
- A SHINKIRO egy japán projekt, teljesen hipnotikus zenével. Manabu nagyon mély, filmzene jellegű dark ambient zenét készít, amit nagyon tudok ajánlani. A SHINKIRO-t nagyon régen ismerem, az első lemezük az egyik kedvenc kiadómnál, az Athanornál (LJDLP, TRIBE OF CIRCLE, ZERO KAMA stb.) jelentek meg, de konkrétan Nico keresett meg az EMPUSAE-ből. Az album először az Ant-Zennél jelent meg CD-n, és annak ellenére, hogy nem nagyon szeretem az újrakiadásokat, úgy döntöttünk, hogy kicsit átdolgozva megjelentetjük LP-n. Az EMPUSAE és a SHINKIRO remek kollaborációja, olyan, mintha egy ember készítette volna, annyira jól működik együtt a SHINKIRO ambientje és az EMPUSAE törzsi, ritmikusabb zenéje. Két új dalt tettünk a lemezre, hogy ne csak egy szimpla újrakiadás legyen. A borítót teljes egészében az Ant-Zen-es Stefan Alt csinálta. Nagyon büszke vagyok erre a kiadványra, szerintem a zenekarok is azok. 

- Mi várható a jövőben a La Esencia kiadótól? 

- Most készítem elő a terveket 2016-ra, azt hiszem, 2015-höz képest kicsit nyugodtabb lesz ez az év, összesen két kiadványt tervezek. 2015 nagyon sűrű volt ahhoz képest, hogy a La Esencia egy kicsi, kevésbé ismert kiadó.
A DER BLAUE REITER 2015-ben elkezdett 7"-es kiadványát fogjuk először befejezni. Nagyon régi jó barátaimról van szó, akiknek az élő fellépésein dobolni is szoktam. A kislemeznek három verziója lesz, és ha minden jól megy, akkor az októberi Runes & Men fesztiválra fog megjelenni, ahol a zenekar a búcsúkoncertjét adja majd (a koncert természetesen meg is valósult a tavalyi lipcsei fesztiválon - a szerk.). 

- Az általunk előnyben részesített zenei közeg jelenleg sajnos szinte csak árnyéka önmagának. Nincsenek könnyű helyzetben a zenekarok és a kiadók sem. Te hogyan látod ezt, illetve mit kíván tenni ez ellen a La Esencia

Igen, igazad van, és sajnos egy ideje már ez a helyzet. A La Esencia szerintem nem nagyon tud mit tenni ez ellen, és őszintén szólva nem is nagyon akar. Az idő szerintem megoldja a problémát, hiszen minden trend jön és megy... 

laes2.jpg

- A dark ambient, a martial industrial, vagy esetleg a neofolk milyen szinten van jelen napjainkban Spanyolországban?
 

- Spanyolországban nincs nagy dark ambient/neofolk színtér, ami a koncertek látogatottságából is látszik. Egy évben egy-két koncert van, arra sem járnak sokan. Ennek ellenére elég sok zenekar alakul, akik külföldön elég sikeresek is lesznek, elég megemlíteni az ARNICA, az ELDAR, a DER BLAUE REITER, a THE WYRM és a PERSONA csoportokat. Ők tarják életben a lángot, a spanyol színteret, és biztos vagyok benne, hogy a népszerűségük nőni fog, és nem kell irigykedve néznünk más országokat. Minden támogatásom az övék!

- David, köszönöm a beszélgetést!

- Köszönöm én is az interjút! Hamarosan újra találkozunk! 

Szólj hozzá!

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.